Justering
|
Resultat
|
Extrem justering
|
Öka fjäderkonstant fram (hårdare framfjädrar)
|
Mindre överstyrning
|
Extrem understyrning, framänden studsar i kurvor, mycket hjulspinn på framhjulsdriven bil.
|
Minska fjäderkonstant fram (mjukvare framfjädrar)
|
Mindre understyrning
|
För mycket överstyrning, överstyrning följt av understyrning om fjädern är så mjuk att bilen bottnar i roll.
|
Öka fjäderkonstant bak (hårdare bakfjädrar)
|
Mindre understyrning
|
För mycket överstyrning, studs i kurvor, nervös
|
Minska fjäderkonstant bak (mjukare bakfjädrar)
|
Mindre överstyrning
|
Bilen understyr. Understyrning, sedan överstyrning när bilen bottnar i roll.
|
Styvare/grövre främre krängningshämmare
|
Mindre överstyrning.
|
Extrem understyrning. Dålig instyrning Lyfter inre framhjulet i kurvor. Mycket hjulspinn på FWD bil.
|
Vekare/tunnare främre krängningshämmare
|
Mindre understyrning Bra instyrning
|
Överstyrning Ostadig instyrning Lyfter inre bakhjul i kurvor
|
Styvare/grövre bakre krängningshämmare
|
Mindre understyrning
|
Extrem överstyrning. Lyfter inre bakhjul i kurvor vilket kan vara bra på framhjulsdrivna bilar.
|
Vekare/tunnare bakre krängningshämmare
|
Mindre överstyrning
|
Understyrning
|
Öka däcktryck fram
|
Mindre understyrning
|
Mindre traction när däckkontaktytan antar formen av en ballong, ännu mer understyrning, hjulspinn på framhjulsdriven bil, stötig gång, däcken slits i mitten. Lägre bränsleförbrukning! Kan ibland ge bättre våtgrepp.
|
Minska däcktryck fram
|
Mer understyrning. Kan ge bättre traction på FWD bil
|
Kanterna slits snabbt då däcket viker sig, känns sladdrigt och oprecist, bitar kan lossna då däcket går för varmt.
|
Öka däcktryck bak
|
Mindre överstyrning
|
Mindre traction när däckkontaktytan antar formen av en ballong, ännu mer understyrning, hjulspinn på bakhjulsdriven bil, stötig gång, däcken slits i mitten. Lägre bränsleförbrukning! Kan ibland ge bättre våtgrepp.
|
Minska däcktryck bak
|
Mer överstyrning Kan ge bättre traction på RWD bil
|
Kanterna slits snabbt då däcket viker sig, känns sladdrigt och oprecist, bitar kan lossna då däcket går för varmt.
|
Mer negativ camber på framhjulen
|
Mindre understyrning
|
Dåliga bromsprestanda, bilen är orolig på svagt lutande vägare, däcken slits snabbt i innerkant. Hjulspinn på framhjulsdriven bil
|
Mer positiv camber på framhjulen
|
Mer understyrning, Kan bli stadigare vid raktframkörning
|
Dåliga bromsprestanda, bilen är orolig eller drar snett på lutande vägar, däcken slits snabbt i ytterkant. Positiv camber är godkänt på högerhjulen på Falkenbergsbanan!
|
Mer negativ camber på bakhjulen
|
Mindre överstyrning, mer grepp bak.
|
Mer överstyrning, bilen kan kännas nervös i bakvagnen, däcken slits i innerkant. Risk för hjulspinn på bakhjulsdriven bil
|
Mer positiv camber på bakhjulen
|
Mer överstyrning, mer förlåtande på släppgränsen
|
Kan bli nervös i bakvagnen, däcken slits i ytterkant.
|
För mycket sänkning, boulevardbrännarstil...
|
Bilen kan bli nervös med oförutsägbara egenskaper, kör inte för nära, låt dem åka av själva...
|
Det mesta. Dålig fjädringsväg ger plötslig över- eller understyrning vid bumpislag, rollstyrningseffekter, instabilitet i bromsning.
|
Toe-in fram
|
Bilen går stadigt rakt fram. Initial instyrning blir seg men biter hårdare sedan och kan överstyra. Kan bli instabilare vid kombinerad broms/sväng. (0.5- 1.0 mm total toe-in)
|
Kan vara lite slingrig i bromsning. Friktion på rakorna Äter utsidan av däcken.
|
Toe-in bak
|
Stadig vid raktframkörning, troligen stadigare i högfartsbromsning, kan bli stabilare vid kurvtagning vid lastväxelreaktioner.
|
Sliter ytterkant på däcken, vandrar i bakvagnen.
|
Toe-out fram
|
Bra instyrning, sedan lugn och stadig. Kan ge extra stabilitet vid broms i kurva. Funkar ofta bra på framhjulsdrivna bilar som får toe-in vid last.
|
Bilen är riktigt nervös vid bromsning, äter däckens insidor, svårt att köra rakt fram, extremt spårkänslig.
|
Toe-out bak
|
Hjälper bilen att komma runt, användbart i trånga och långsamma slalombanor.
|
Värdelöst för gatkörning, ger överstyrning vid gassläpp, bilen vandrar bak, ostadig vid acceleration (RWD), däcken slits snabbt på insidan.
|
Positiv caster fram
|
Bättrar stabilitet, statisk kurvtagning och instyrning eftersom man får mer negativ camber då hjulen svängs. 6-7 grader positivt. Negativ caster är inte särskilt användbart.
|
Kan öka understyrning, speciellt på bilar med breda lågprofildäck p.g.a. ändrad corner weight. Ökar styrkrafterna. FWD bilar kan få ökad torque steer med överdriven positiv caster. Överdriven caster kan fungera dåligt på vått underlag pga extra camber och corner weight.
|